• 25 kwietnia 2024

Jeśli otrzymałeś zadanie stworzenia systemu nagłośnienia dla małego zespołu, który chce dotrzeć do publiczności liczącej od 300 do 500 osób, należy rozważyć różne elementy, zarówno strategiczne jak i technologiczne. Audio technicy nigdy jeszcze nie mieli do dyspozycji tak szerokiej gamy sprzętu i technik nagłaśniających. Wybór technologii i dostępnych produktów może być przytłaczający, więc porozmawiajmy o niektórych z opcji.

Wybór głośnika

Twój wybór głośników powinien być oparty na wymaganiach dotyczących zasięgu i wielkości pomieszczenia. Jest kilka rzeczy, które należy wziąć pod uwagę, jeśli chodzi o kształt pomieszczenia i sposób, w jaki głośniki będą współpracowały z granicami, takimi jak ściany, sufit i podłoga.

Chcesz otrzymać najlepsze głośniki, na jakie pozwoli Twój budżet. Zacznij od ustalenia, na co Cię stać, a następnie określ, co brzmi dla Ciebie najlepiej w tym przedziale cenowym. Przed zakupem zawsze należy posłuchać głośników, ponieważ nie wszystkie z nich są jednakowe. Wybierając głośnik, należy zapoznać się z kartą specyfikacji, która powinna być łatwo dostępna u większości renomowanych producentów. Najważniejsze dane techniczne to pasmo przenoszenia, wyjście SPL i dyspersja. Jeśli używasz głośników pasywnych, musisz znać moc i impedancję (rezystancję ohmową).

Pełnozakresowy głośnik z pasmem przenoszenia od 60 Hz do 18 kHz może być dobry dla wielu gatunków muzycznych, takich jak country, folk lub folk-rock, gdzie kick drum i bass nie wymagają dodatkowego uderzenia. W przypadku rocka, metalu, popu, hip hopu, EDM, itp. będziesz potrzebował subwoofera. Subwoofer wydłuża pasmo przenoszenia do 45 Hz lub niżej i pozwala głośnikom pełnozakresowym uzyskać dodatkowy headroom i zwiększoną moc. ;

Poziom ciśnienia akustycznego głośnika określa, jak głośny jest głośnik w danej odległości (zazwyczaj 1 metr). Większość arkuszy specyfikacji będzie pokazywać wartości szczytowe i ciągłe. Wartość szczytowa to poziom głośności głośnika na głośnych transjentach, natomiast moc wyjściowa ciągła to średnia głośność. Jest to dobra informacja o tym, jak głośnik pracuje dynamicznie. Poziomy ciśnienia akustycznego (SPL) tłumią się o 6 dB przy podwojeniu odległości. Gdyby głośnik mógł osiągnąć 135 dB na 1m, wówczas 2m miałby SPL o wartości 129 dB. Podwojenie odległości do 4m spowoduje, że głośnik będzie wydawał 123 dB i tak dalej. Innym czynnikiem jest fakt, że podwojenie odległości na głośnikach spowoduje wzrost o +3 dB. Jeśli głośnik ma szczytową wartość 135, to po dodaniu kolejnego głośnika wartość wyjściowa wzrośnie do 138 dB.

Rozproszenie to sposób, w jaki dźwięk jest rzutowany z głośnika w poziomie i w pionie. Jest to niezwykle przydatne przy określaniu rozmieszczenia głośników, ponieważ można skierować dźwięk z dala od granic, takich jak ściany i sufity. Na przykład głośnik z 60-stopniową poziomą dyspersją może dobrze działać w wąskim pomieszczeniu, natomiast dodanie dodatkowego głośnika może zwiększyć dyspersję do 120. Celem jest zapewnienie zasięgu dla całej publiczności, przy jednoczesnym skierowaniu dźwięku poza ściany. Wiele głośników zaprojektowano tak, aby można je było połączyć ze sobą, stosując obudowę w kształcie trapezu, w odróżnieniu od obudowy w kształcie kwadratu lub prostokąta. Konstrukcja trapezowa pozwala na łatwe umieszczenie głośników, ponieważ mogą być one umieszczone razem w ciasnej grupie lub matrycy, co pozwala na sprzężenie przy zmniejszonych zakłóceniach pomiędzy głośnikami.

Pionowe rozproszenie określa, jak wysokie będą musiały być blaty w pełnym zakresie, aby zapewnić odpowiednie pokrycie dźwiękowe dla publiczności. Istnieje wiele sposobów konfigurowania systemu pod względem wysokości oraz tego, czy jako sposób na uzyskanie odpowiednio wysokiego poziomu głośnika, czy też jako podstawę, rusztowanie lub kratownicę, należy zastosować piętrowe podłoże. Im wyższy głośnik, tym dalej dźwięk będzie się przemieszczał. Jeśli jest on zbyt wysoki, nastąpi utrata możliwości uderzenia w przód. Zbyt niska wysokość może spowodować, że dźwięk będzie niewygodnie głośny dla przedniego rzędu.

Dla naszych celów proponuję ustawić blaty na poziomie ramion do głowy, około 5 do 6 stóp od podłogi. Jeśli korzystacie z subwooferów, możecie spróbować ustawić topy na górze subwooferów. Wiele głośników oferuje mocowania do słupów, które można stosować z podstawkami pod głośniki. Jest to najprostszy sposób na uzyskanie odpowiedniej wysokości, szczególnie jeśli nie posiadasz wielu subwooferów do stworzenia stosu głośników naziemnych. Przynajmniej chcesz, aby twój głośnik wysokotonowy znajdował się nad głowami ludzi na widowni.

Active versus Passive

Istnieją plusy i minusy zarówno w przypadku aktywnych, jak i pasywnych konstrukcji głośników. Głośniki aktywne są najłatwiejsze do wdrożenia dzięki wbudowanym wzmacniaczom, które są dopasowane do komponentów głośnikowych (głośniki niskotonowe, średniotonowe i wysokotonowe - typowo kompresyjne). Wyposażone są również w zwrotnice, które izolują i kierują zakresy częstotliwości do każdego z komponentów oraz wbudowane ograniczniki chroniące przetworniki. Głośnik trójdrożny aktywny będzie posiadał dwie lub więcej wbudowanych zwrotnic, które izolują wysokie, średnie i niskie częstotliwości. Zaletą głośników aktywnych jest łatwość konfiguracji i obsługi. Wymagają one jedynie wejścia liniowego i nie wymagają stosowania oddzielnych wzmacniaczy do ich zasilania.

Głośniki pasywne wymagają wzmocnienia, kabli głośnikowych i mogą wymagać zastosowania zwrotnicy zewnętrznej oraz innego przetwarzania sygnału. Niektóre głośniki pasywne korzystają z wewnętrznej sieci zwrotnic, która działa podobnie jak głośniki aktywne. Inne głośniki są zaprojektowane jako bi-amped lub tri-amped, co może być korzystne, ponieważ pozwala to na większą kontrolę nad komponentami głośnikowymi, ale wymaga również osobnego wzmacniacza dla każdego komponentu głośnika. Jeśli zdecydujesz się na pasywną konstrukcję głośników, musisz zapoznać się z arkuszem specyfikacji dostarczonym przez producenta, aby określić właściwy wzmacniacz (lub wzmacniacze).

Top