• 28 marca 2024

Więc dostajesz swój nowy telewizor do domu, ustawiasz go i uruchamiasz swój ulubiony sitcom z lat 90-tych, tylko po to, aby przywitać się z wielkimi czarnymi pasami po obu stronach. Małe, prawie niezauważalne paski po bokach Twojego starego 43-calowego telewizora są teraz masywnymi czarnymi słupkami o szerokości 8 cali po obu stronach obrazu w Twoim nowym 75-calowym telewizorze.

Te czarne paski są tam, ponieważ Twój ulubiony program telewizyjny został wykonany w innej epoce, kiedy telewizory miały bardzo różne proporcje obrazu od obecnej generacji. Ale jaki jest współczynnik proporcji? Porozmawiamy trochę o historii telewizorów, dlaczego istnieją różne współczynniki proporcji i co można zrobić, aby się ich pozbyć, a przynajmniej sprawić, aby były mniej zauważalne.

Jaki jest współczynnik proporcji?

Współczynnik proporcji to stosunek szerokości i wysokości wyświetlacza. Określa on jego ogólny kształt i jest zwykle przedstawiany jako W:H (gdzie W jest szerokością, a H wysokością). Wszystkie sprzedawane obecnie telewizory mają współczynnik proporcji 16:9, co oznacza, że jeśli szerokość jest podzielona na 16 równych części, wysokość telewizora lub obrazu powinna wynosić 9 części.

16:9 sprawdza się świetnie w przypadku telewizorów, ponieważ jest to proporcja proporcji używana przez większość dzisiejszych programów telewizyjnych, ale niestety większość filmów jest robiona w standardzie kinowym, który wynosi 21:9. 21:9 jest o wiele szerszy, więc części ekranu muszą być wypełnione czarnymi pasami nad i pod obrazem, aby pasowały do większości telewizorów. Te poziome paski są nazywane "skrzynkami na listy".

Kiedyś programy telewizyjne były robione z wykorzystaniem współczynnika kształtu 4:3, który jest znacznie bardziej kwadratowy niż obecne telewizory (dlatego właśnie współczynnik kształtu 16:9 jest często nazywany szerokoekranowym). Aby dopasować się do nowoczesnych telewizorów, stosuje się pionowe czarne paski lub "pillarboxing". Wymieniliśmy w tej tabeli najczęściej spotykane współczynniki proporcji, ale każdy sprzedawany obecnie telewizor wykorzystuje proporcje 16:9.

Jak to wygląda?

Gdy proporcje oglądanej zawartości nie odpowiadają proporcjom obrazu telewizora, zwykle kończy się to na czarnych paskach.

W zależności od rodzaju niedopasowania obrazu do proporcji wyświetlacza, czarne paski pojawiają się w różnych miejscach. Zawartość szersza niż ekran, na którym jest odtwarzana, będzie miała czarne paski poziome, natomiast zawartość wyższa będzie miała paski pionowe.

Jak widać, kiedy oglądasz film 21:9 na normalnym telewizorze panoramicznym 16:9, na górze i na dole masz kilka czarnych pasów. Jest to przedstawione na ilustracji w górnej części telewizora środkowego.

Jak się ich pozbyć

Jeśli czarne paski przeszkadzają, niestety, nie ma magicznego rozwiązania, które mogłoby je usunąć bez zmiany obrazu. Istnieje jednak kilka opcji, w tym:

  • Przycięcie obrazu jest równoznaczne z powiększeniem, ale spowoduje usunięcie boków obrazu.
  • Stretching zachowuje wszystkie informacje, ale zniekształca obraz tak, aby pasował do ekranu.

Różne telewizory mają do tego różne ustawienia, więc poniżej znajduje się tabela z różnymi opcjami znajdującymi się na różnych markach, jak również z ich specyficzną nazwą. Niektóre z nich mają dwa rodzaje powiększenia; albo dwa poziomy kadrowania, albo jeden z nich łączy w sobie jednocześnie powiększenie i rozciągnięcie.

IMAX Aspect ratio

Filmy i kina IMAX to kompletny ekosystem, który obejmuje wszystko, począwszy od kamer, głośników, kształtów pomieszczeń, wykończeń ekranów, a nawet typów filmów. Co ważniejsze jednak, częścią autorskiego systemu IMAX jest ich własny współczynnik proporcji. IMAX ma kilka różnych proporcji, które są obecnie stosowane do różnych typów pomieszczeń, ale są dwa główne z nich: 1.9:1 i 1.4:1.

  • 1.9:1 jest przeznaczony do bardziej standardowych projektorów cyfrowych i jest stosowany w kinach cyfrowych IMAX. Jest on nieco wyższy niż standardowy współczynnik Cinema 2.35:1 (21:9).
  • 1.4:1 to bardziej ikoniczny stosunek. Jest niesamowicie wysoki i prawie kwadratowy w kształcie. Z tego właśnie powodu IMAX jest najbardziej znany, ponieważ ekrany są zazwyczaj znacznie większe niż zwykłe kina, a ich wysokość sprawia, że są one bardzo wciągające.

Większość dzisiejszych filmów wykorzystujących IMAX-a nadal jest kręcona w proporcjach 21:9 i 1,4:1 IMAX-a. Jak widać na powyższym zdjęciu, zawartość IMAX-a wypełnia cały ekran w proporcji 16:9. Sam obraz wykracza poza wysokość telewizora 16:9, ale jest przycinany w filmach Blu-ray, aby dopasować go do ekranu. Nie dostajesz całego wrażenia, ale i tak otrzymujesz pełniejszy obraz, niż gdyby był umieszczony w skrzynce na listy w standardowym stosunku do kina.

Czym są telewizory w stosunku 21:9?

21:9 Telewizory zostały wyprodukowane kilka lat temu i były skierowane do kinomanów, ponieważ odpowiadają standardowym proporcjom obrazu i pozwalają na oglądanie filmów od krawędzi do krawędzi ekranu. Nie są już dostępne, a były rzadkie i drogie, nawet w momencie ich wydania. W ostatnich latach zademonstrowano kilka prototypów, w tym model, który może zmieniać proporcje obrazu, aby dopasować go do treści, ale nic nie zostało wydane.

Jeśli nie włączysz telewizora tylko po to, aby oglądać filmy, lepiej będzie, jeśli będziesz korzystać ze standardowego telewizora 16:9. Oglądanie zwykłych programów telewizyjnych na ekranie panoramicznym kina powoduje wyświetlanie czarnych pasków po obu stronach, co nie jest wspaniałe. Zmniejsza to znacznie obszar wyświetlania treści 16:9. Telewizor 58" 21:9 odpowiada temu samemu obszarowi widzenia co telewizor 47" dla treści 16:9, co widać na ilustracji.

Obecnie proporcje 21:9 występują tylko na monitorach PC. W przybliżeniu odpowiada to dwóm monitorom 4:3 umieszczonym obok siebie. Niektóre monitory PC są jeszcze szersze, co powoduje, że nawet filmy 21:9 mają pionowe czarne paski. Są one dobre zarówno dla produktywności jak i wciągającej gry.

Wniosek

Obecnie zdecydowana większość programów telewizyjnych jest tworzona i dystrybuowana z wykorzystaniem proporcji 16:9, podobnie jak każdy telewizor. Filmy są zazwyczaj produkowane w proporcjach 21:9, co skutkuje poziomymi czarnymi pasami nad i pod obrazem na standardowych telewizorach. Istnieje kilka monitorów, które mają proporcje 21:9, ale pomimo wielokrotnych prób producentów, nigdy nie zostały one włączone do użytku domowego, głównie dlatego, że powoduje to powstawanie pionowych pasów po bokach telewizorów.

Top